Näin pistät poikki syiden etsimisen kierteen

marraskuu 25, 2016 in Johtajuuden kehittäminen, Kaikki artikkelit, Tietoisemmin

Perinteinen tapa ratkoa ongelmia on etsiä niiden syy ja yrittää korjata se. Harmillista kyllä ongelman tutkiminen kertoo meille enemmän ongelmasta kuin ratkaisusta. Koneiden kanssa puuhatessa vian löytäminen toki onkin tärkeää, mutta ihmisten suhteen tilanne on toinen. Jos esimies yrittää korjata ihmistä pohtimalla tämän vikoja, tilanne on pian kuin vanhassa kansansadussa: kun nokka irtoaa niin pyrstö tarttuu. Vikoja on nimittäin varsin helppoa löytää ja niiden etsiminen on melkein kuin tarttuva tauti. Taitava ongelmakeskeinen esimies voi eksyttää kokonaisen työyhteisön etsimään virheitä ratkaisujen sijaan.

Tilanteen korjaaminen onnistuu onneksi helposti vaihtamalla kysymykset ratkaisukeskeisiin. Alkuun pääsee vaikkapa näillä kysymyksillä:

  • Miten asian pitäisi olla?
  • Miltä asia näyttää kun se on korjattu?
  • Missä tilanteen korjaantuminen näkyy ensimmäiseksi?
  • Mitä seurauksia korjauksella on? Mitä muuta?
  • Milloin asia on jo toiminut hyvin tai paremmin? Mitä silloin tehtiin?
  • Mitä osaamista meillä on jo valmiina? Mitä on jo tehty?
  • Mitä toimia vielä vaaditaan tavoitteen saavuttamiseksi?
  • Mikä on tärkeintä? Mikä on tehtävä ensin?

Ratkaisukeskeisyydellä saadaan tuloksia tehokkaasti, eikä aikaa kulu syyllisten etsimiseen ja heidän hutkimiseensa.

Päinvastoin, kun keskitytään yhdessä tutkimaan voimavaroja ja onnistumisia ja päästään porukalla miettimään kuinka asian pitäisi olla, saattaa työyhteisöstä paljastua yllättävää osaamista ja poikkeuksellisia onnistumisia.

 
Rohkean johtajan kuukausihaasteet löydät www.rohkeajohtaja.fi sivustolta ja tilaamalla Rohkea Johtaja -uutiskirjeen.
jalkapuu