Kirjanpitomeditaatio – Kansantajuisia valaistumisharjoitteita leikkisille virkamiehille, Osa 1

toukokuu 17, 2012 in Kaikki artikkelit, Tietoisemmin

Ystäväni tunnusti minulle äskettäin että zen-meditaatio on osoittautunut hänelle yllättävän vaikeaksi. Hän on meditoinut suurimman osan elämästään ja jopa opettanut useaa meditaatiotekniikkaa. Zen-meditaation mielentyhjennysharjoitukset ovat kuitenkin aiheuttaneet hänelle odottamattomia tuntemuksia. Ääntään madaltaen hän kertoi kokeneensa ne ajan haaskauksena.

Näin ei useimpien ihmisten mielestä missään nimessä saa sanoa.

Miten niin se ei sovi sinulle? Istut nyt vaan alas. Zen-tyyppistä mielen tyhjentämistä on tehty mystisissä itämaissa jo puolitoistatuhatta vuotta. Kyllä siellä Aasiassa osataan.

Ja tottahan se on. Meditaatio on paitsi muodikasta, myös hyväksi meille ihmisille. Tästä ovat erilaiset hyvinvoinnin asiantuntijat ja tiedemiehet kerrankin yhtä mieltä.

Jopa työelämä on huomannut meditaation työhyvinvointia edistävät vaikutukset ja meditaatio sisältyy paikka paikoin jopa organisaatioiden tarjoamiin työhyvinvointipalveluihin.

Tutkimusten mukaan meditaatio kehittää kaiken muun hyvän ohella mm.:

• empatiakykyä ja tunne-elämän hallintaa (Luders, UCLA, 2009)
• havainnointi- ja arviointikykyä (Tloczynski , Bloomsburg University, 2000)
• vastustuskykyä ja stressinhallintaa (University Of Wisconsin, 2003) sekä
• lukuisia muita asioita, joita on mitattu lukemattomissa tutkimuksissa

Ainoa kohta jossa väitän vastaan, on se sitkeässä istuva uskomus, että todellinen meditaatio tapahtuu aina hiljaisuudessa ja liikkumatta. Yleensä istuen – joskin myönnytyksiä asennossa voidaan tehdä terveyssyistä – ja mieluiten ikiaikaisen tradition oppeja seuraten.

Se on kaunis ja arvostettu polku, mutta ei ainoa joka johtaa perille.
 
Mitä meditaatiolla tarkoitetaan?

Minulle meditaatio tarkoittaa tietoista, hyväksyvää ja arvottamatonta läsnäoloa.

Toiset meistä meditoivat kävellen ja toiset kylvyssä. Osa rakentaa mandaloita tai visualisoi värejä. Toiset laittavat ohjatun meditaation kuulokkeisiin ja toiset kuuntelevat hiljaisuutta.

Toisille se on pyhää ja toisille jotakin muuta.

Itse löydän meditaationi useimmin arjesta. Tunnustelen kuinka jalkani osuvat kauppamatkalla askel askeleelta jalkakäytävän pintaan ja kuulen hengitykseni äänen. Tulen tietoiseksi sadepisaroista kasvoillani tai tuulen liikkeestä hiuksissani arvioimatta, arvottamatta ja antaen asioiden, kokemusten ja tuntemusten tulla ja mennä niihin tarttumatta.

On mahdollista säästää hyväksyvän tietoisuuden kokemukset niille varattuihin hetkiin ja yhtä mahdollista tuoda toivotut kokemisen tavat luonnolliseksi osaksi kaikkein arkisimpia hetkiä.

Erityisesti niitä joissa on tyypillisesti taipuvainen kokemaan kaikkea muuta kuin rauhaa.

Tarjoan esimerkiksi ikiaikaiseen kokemiseen pohjautuvaa Kirjanpitomeditaatiota, jonka juuret ovat arjen riemukkaan ja kujeellisen pyhyyden leikkivän olentokunnan hiljaisessa viisaudessa. Sitä voi kutsua myös tietoisuusharjoitukseksi jos siltä tuntuu. Meillä se ei ole niin justiinsa.

 

Kirjanpitomeditaatio

Ota esille tarvitsemasi kuitit, kansiot, nitojat ja tarvikkeet.

Mikäli mahdollista, varaa tälle hetkelle oma aika, jolloin tiedät että sinua ei keskeytetä. Mikäli se ei ole mahdollista, olet juuri valinnut todellisten mestarien tietoisuusharjoitteen, jossa hyväksyvä, tietoinen läsnäolosi sallii myös kiukkuisille esimiehille, uteliaille perheenjäsenille tai hyväntahtoisille kollegoille oman paikkansa osana harjoitettasi. Heillä on omat syynsä toimia kuten he toimivat. Mikäli mahdollista, säilytä hyväksyvä etäisyytesi heidän toimintaansa.

Ota hyvä asento ja sulje silmäsi. Hengitä syvään ja tarkastele mihinkään kuitenkaan kiinnittymättä mitä kehosi tuntee ja millaiset kokemukset ovat läsnä sinussa juuri nyt. Mikäli olit aiemmin ajatellut edessäsi olevaa tehtävää negatiivisessa valossa, päästä irti tuosta kokemuksesta ja anna sen mennä menojaan. On vain tämä hetki. Sitä ei tarvitse nimetä tai arvioida. Se ei tarvitse miellyttävää tai epämiellyttävää leimaa. Se vain on.

 

Tule nyt tietoiseksi tilasta ympärilläsi. Mitä aistit?

Anna ajatusten ja havaintojen virrata lävitsesi. Jos ne herättävät tunteita, totea se ja päästä irti. Jos mielesi haluaisi pysähtyä pohtimaan, murehtimaan tai ratkaisemaan, totea että niin on ja anna sekä halun että ajatusten lipua ohitsesi niihin tarttumatta.

Kun tunnet olevasi soveliaassa tilassa, avaa silmäsi.

Tartu ensimmäiseen kuittiin. Tunne sen materiaali sormissasi ja sen paino tai keveys kädessäsi. Anna itsesi havaita kuitin päivämäärä tai muu lajitteluperuste. Mikäli kuitti herättää tunteita tai pohdintaa, huomioi se ja anna näiden ajatusten tai tunteiden jatkaa matkaansa niihin tarttumatta.

Toimi samoin seuraavien kuittien kanssa ja aseta ne kirjanpitosi kannalta sopivaan järjestykseen suhteessa toisiinsa. Anna hengityksesi virrata vapaasti ja anna huomiosi levätä kevyenä havainnoimissasi asioissa.

Avaa kirjanpitosi tietoisen läsnäolosi säilyttäen. Ota ensimmäinen kuitti eteesi. Tietoisesti, hyväksyen, kirjaa kuitti kirjanpitoosi.

Jokainen näppäimenpainallus on tietoinen liike, joka tapahtuu tässä hetkessä.

Mikäli joudut arvioimaan, nimeämään tai laskemaan, anna sen tapahtua hyväksyvässä tilassa, johon muilla ajatuksilla ei ole tarvetta liittyä.

Tartu kynään ja tule tietoiseksi sen painosta ja tunnusta käsissäsi. Tee kuittiisi tarvittavat merkinnät tietoisena kätesi liikkeistä, musteen virtauksesta ja piirtämiesi merkkien muodosta.

Aseta kuitti paikalleen kansioonsa. Mikäli rei’ität, anna itsesi havaita rei’ittäjän terien ääni ja tuntu niiden kulkiessa paperin läpi. Salli itsesi samalla hyväksyvällä levollisuudella tulla tietoiseksi muista aistihavainnoistasi. Mapilla, muovitaskulla ja hiirimatolla on kaikilla omat äänensä, tuoksunsa ja tekstuurinsa.

Käsittele loput kuitit kirjanpitoosi sopivalla, hyväksyvällä tavalla.

 

Hengitä.

Mikäli se on osa kirjanpitoasi, anna huomiosi suuntautua kohtiin, jotka sinun tulee vielä havaita tai kirjata. Säilytä hyväksyvä, arvottamaton läsnäolosi kun teet tarvittavat kirjaustoimet.

Mikäli luvut tai laskelmat herättävät sinussa tunteita tai ajatuksia, havaitse ne ja päästä irti.

Tee samalla tavoin loput kirjanpitoosi liittyvät toimet ja sulje kirjanpitosi.

Sulje silmäsi ja anna tietoisuutesi levätä kevyenä omassa itsessäsi.

Mistä tulet tietoiseksi?

Anna hyväksyvän, tietoisen läsnäolon olla sopivalla tavalla mukanasi kun siirryt toisiin tehtäviin tai jatkat muutoin päiväsi kulkua.

Voit vapaasti soveltaa tätä meditaatiota tai tietoisuusharjoitetta myös muihin askareisiisi.